zondag 29 oktober 2017

Laat je horen over Lelystad Airport (GESLOTEN PER 2-11-2017)

Reageren op internetconsultatie is niet meer mogelijk! (gesloten 2-11-2017)


Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) biedt alle Nederlanders de ruimte om zich vóór 2 november uit te spreken over Lelystad Airport. Dit is dé kans om te laten horen dat Lelystad Airport niet open mag zolang het luchtruim niet opnieuw is ingedeeld. Dus reageer, als je de overlast door lawaai, vervuiling en onveiligheid wilt tegenhouden.

Reageren kan via een formulier op https://www.internetconsultatie.nl/lelystadairport/reageren
Op deze site kun je zelf opschrijven wat je vindt van het vliegveld en de vliegroutes.

Vind je dat lastig? Hieronder vind je een voorbeeldtekst geschreven voor een inwoner van Biddinghuizen.
Hier vind je de tekst als WORD bestand. 
Hier vind je de tekst als PDF bestand

Meer voorbeeldteksten via je bij de actiecomités van ‘Hoog Overijssel’ en ‘Red de Veluwe’.


Deze tekst of een deel daarvan kun je kopiëren en in de consultatie plakken in het vak bij de vraag: "Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?"

Als inwoner van Biddinghuizen maak ik mij grote zorgen over de uitbreiding van Lelystad Airport.
In deze reactie beperk ik mij tot uw vraagstelling ten aanzien van de vliegroutes zoals neergelegd in uw voorstel (B+ routes).

Lawaaiige, brandstof verspillende en gevaarlijke vliegroutes :
Bij de voorgestelde vliegroutes wordt er over een grote afstand tot aan Biddinghuizen heel laag (maximaal 2000 feet, 600 meter) gevlogen om onder het Schiphol-vliegverkeer te blijven. Ter plaatse van Biddinghuizen maken de vliegtuigen een ‘doorstart’ wat voor extra veel geluid zorgt. Er wordt dan vol gas gegeven om over een afstand van 5 kilometer steil omhoog te stijgen naar 6000 voet (1800 meter) ter plaatse van Elburg. “Lawaaiig, brandstof verspillend en gevaarlijk” is samengevat de mening van geraadpleegde piloten over de voorgestelde vliegroutes.  Zelf noemde de Staatssecretaris de routes ‘suboptimaal’.

De geplande route zorgt voor geluidsoverlast in Biddinghuizen, maar ook bij de recreatiebedrijven en recreatieparken bij Biddinghuizen die pal onder de routes liggen.

Daarnaast is er grote kans op botsingen met vogels boven het aangrenzend natuurgebied Oostvaardersplassen, maar ook in het open gebied in het midden van Flevoland, natuurgebied Harderbroek en oostzijde van Flevoland waar grote hoeveelheden vogels foerageren.

Graag wil ik graag de volgende punten inbrengen:

1 Uitstel tot herindeling luchtruim
Uit de debatten in de Tweede Kamer bleek dat optimale vliegroutes alleen mogelijk zijn als het luchtruim opnieuw  wordt ingedeeld. Ik verzoek u om de vliegoperaties van Lelystad Airport op te schorten tot het moment dat het luchtruim is heringedeeld en optimale vliegroutes wel mogelijk zijn.

Onderzoek de B++ route
Mede door vliegveld Teuge is de B++ route variant uitgedacht. Bij deze vliegroute wordt tussen Zeewolde en Biddinghuizen de oversteek naar de Veluwe gemaakt. Deze B++ route vermindert sterk de overlast voor Biddinghuizen, Elburg en Wezep.
In de debatten in de Tweede Kamer heeft u aangegeven deze B++ route verder niet onderzoeken. Ik verzoek u deze B++ variant toch te onderzoeken en mee te wegen in uw besluitvorming.

Eerder ‘doorstarten’ bij Biddinghuizen (B+ route)
Ter plaatse van Biddinghuizen geven de toestellen vol gas om door te stijgen (doorstart) naar 6000 feet om daarmee de oversteek te maken over de randmeren naar de Veluwe. Ik verzoek u te onderzoeken of dit punt waarop gas wordt gegeven zoveel mogelijk kan verschuiven richting Zeewolde. Dit om de geluidsoverlast voor Biddinghuizen te beperken. Dergelijke aanpassingen zijn binnen de mogelijkheden van de ‘experimenteerruimte’ van het luchthavenbesluit mogelijk. 


Het is belangrijk dat je daarna ook de gevraagde gegevens zoals je e-mail adres, naam etc. invult. Zonder die gegevens is je reactie niet geldig. En insturen moet vóór 2 november 2017!


12 opmerkingen:

  1. Wij zijn hier komen wonen voor de rust en de natuur. Dat wordt nu helemaal teniet gedaan. Wij willen graag in onze tuin zitten zonder dat er elke keer een vliegtuig met veel herrie en stank overvliegt, dan kunnen we de was niet meer buiten hangen zonder dat ie een zwarte aanslag laag heeft van de vervuiling die de vliegtuigen met zich meebrengt. En wat dacht u van de waarde van onze huizen? Die zijn straks ook geen fluit meer waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens. Ik woon 45 jaar in Dronten, mn hele leven. Met redenen. Geen ervan was een vliegveld, waar de Flevolanders niets aan hebben, ook economisch niet. Dit is een ware plaag en ramp voor je woningwaarde, die al niet veel is in deze regio. Ik kan er alles over meepraten, helaas. Daarnaast de overlast van geluid en vervuiling. Allemaal voor onzinnige hele-jaar-door pleziervluchtjes van anderen. Lekker stoppen met deze ellendige onzin.
      Begrip voor die zgn economische noodzaak? Niet van mijn kant. Ik heb er economisch minder dan niets aan, to say the least. Jeroen

      Verwijderen
  2. Aantal tekens is te groot om in het tekstveld (max 2500?) te plakken. Wellicht goed om een pdf bestand beschikbaar te stellen met de tekst EN afbeelding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tekst is toegevoegd als Word bestand. Is aan te passen, aan te vullen en vervolgens in te dienen.

      Verwijderen
  3. Geen uitbreiding zolang onze veiligheid niet geborgd is in het luchtruim en de geluidsoverlast tot een minimum beperkt is. Ik snap de economische belangen maar laat die niet altijd voor gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aantal tekens is inderdaad te groot. Pdf kan handig zijn voor mensen die werken via tablet of telefoon.... Voor alle mensen die niks aan te vullen hebben maar wel in willen dienen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denk aan je medemens!
    Wijzig de aanvlieg routes zodanig, dat wij allen hiermee kunnen vliegen!!!
    Zoniet, dan moeten jullie wachten tot we elektrisch kunnen vliegen en ga dan zelf verticaal omhoog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onderzoek vertrek en aankomst via het Markermeer
    In plaats van door de polder te vliegen en daarna het oude land op te gaan, zou het veel logischer zijn om via het Markermeer aan en af te vliegen. Dit geeft veel minder overlast, en alle lopende bezwaren zijn meteen opgelost. Teuge kan gewoon open blijven, net als het zweefvliegveld aan de Mosselweg in Biddinghuizen.

    Daarnaast is er veel minder risico op botsingen met vogels (o.a. Ganzen een aalscholvers) welke vanuit het natuurgebied Oostvaardersplassen, van en naar hun foerageergebieden vliegen. Deze liggen voornamelijk in de randmeren en de vliegtuigen kruisen tot 2 maal toe hun vliegroute. Zie ook bevindingen de Robin(vogel)radar van Tjibbe Hunink, boswachter Ecologie bij Staatsbosbeheer provincie Flevoland en eigenaar van Huninkecologie.
    Het lijkt onlogisch om langs de Oostvaardersplassen te vliegen het Markermeer op, maar in de route via de polder komen de vliegtuigen nu oo over diverse vogelgebieden. Bijvoorbeeld natuurgebied Harderbroek en oostzijde van Flevoland waar grote hoeveelheden vogels foerageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom huren we niet gezamenlijk een vliegtuig om een rondje te vliegen over vliegveld lelystad om zelf de overlast te bepalen en
    te meten.
    Bijvoorbeeld huur Vliegtuig: Boeing 737 Boeing 737 exterieur
    Type vliegtuig: Airliner
    Route: Amsterdam – Barcelona – Amsterdam
    Aantal dagen: 2
    Aantal passagiers: 186
    Kosten: € 52.000,-

    Vraag eens vrijblijvend een prijs op voor uw specifieke vlucht. Bel ons +31-88-888 6 111 of stuur een email naar info@globalaviation.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als inwoner van Biddinghuizen maak ik mij grote zorgen over de uitbreiding van Lelystad Airport.
    In deze reactie beperk ik mij tot uw vraagstelling ten aanzien van de vliegroutes zoals neergelegd in uw voorstel (B+ routes).

    Lawaaiige, brandstof verspillende en gevaarlijke vliegroutes :
    Bij de voorgestelde vliegroutes wordt er over een grote afstand tot aan Biddinghuizen heel laag (maximaal 2000 feet, 600 meter) gevlogen om onder het Schiphol-vliegverkeer te blijven. Ter plaatse van Biddinghuizen maken de vliegtuigen een ‘doorstart’ wat voor extra veel geluid zorgt. Er wordt dan vol gas gegeven om over een afstand van 5 kilometer steil omhoog te stijgen naar 6000 voet (1800 meter) ter plaatse van Elburg. “Lawaaiig, brandstof verspillend en gevaarlijk” is samengevat de mening van geraadpleegde piloten over de voorgestelde vliegroutes. Zelf noemde de Staatssecretaris de routes ‘suboptimaal’.

    De geplande route zorgt voor geluidsoverlast in Biddinghuizen, maar ook bij de recreatiebedrijven en recreatieparken bij Biddinghuizen die pal onder de routes liggen.

    Daarnaast is er grote kans op botsingen met vogels boven het aangrenzend natuurgebied Oostvaardersplassen, maar ook in het open gebied in het midden van Flevoland, natuurgebied Harderbroek en oostzijde van Flevoland waar grote hoeveelheden vogels foerageren.

    Graag wil ik graag de volgende punten inbrengen:

    1 Uitstel tot herindeling luchtruim
    Uit de debatten in de Tweede Kamer bleek dat optimale vliegroutes alleen mogelijk zijn als het luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. Ik verzoek u om de vliegoperaties van Lelystad Airport op te schorten tot het moment dat het luchtruim is heringedeeld en optimale vliegroutes wel mogelijk zijn.

    2 Onderzoek de B++ route
    Mede door vliegveld Teuge is de B++ route variant uitgedacht. Bij deze vliegroute wordt tussen Zeewolde en Biddinghuizen de oversteek naar de Veluwe gemaakt. Deze B++ route vermindert sterk de overlast voor Biddinghuizen, Elburg en Wezep.
    In de debatten in de Tweede Kamer heeft u aangegeven deze B++ route verder niet onderzoeken. Ik verzoek u deze B++ variant toch te onderzoeken en mee te wegen in uw besluitvorming.

    3 Eerder ‘doorstarten’ bij Biddinghuizen (B+ route)
    Ter plaatse van Biddinghuizen geven de toestellen vol gas om door te stijgen (doorstart) naar 6000 feet om daarmee de oversteek te maken over de randmeren naar de Veluwe. Ik verzoek u te onderzoeken of dit punt waarop gas wordt gegeven zoveel mogelijk kan verschuiven richting Zeewolde. Dit om de geluidsoverlast voor Biddinghuizen te beperken. Dergelijke aanpassingen zijn binnen de mogelijkheden van de ‘experimenteerruimte’ van het luchthavenbesluit mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn tekst hebben ze:
    Ik heb een nóg beter voorstel: platwalsen dat vliegveld!!!
    Half Nederland krijgt hierdoor overlast, lawaai, luchtvervuiling, kerosinedampen, verstoring van de natuur (vogels), biologische landbouw, druk verkeer, enz, enz.
    En het contrast met het huidige klimaatbeleid? Geldt dit ineens niet voor één van de grootste vervuilers? Goedkope vakantievluchtjes met Aldi-prijzen?
    Een afbeelding in een krantje over Lelystad Airport plaatsen met een vliegtuig en de tekst:"On Board" met onder andere de tekst:"Rust, natuur, cultuur" en voor de bewoners en toeristen waarover en -langs de laagscherende vliegtuigen komen, het leven verpesten???
    Wat doen jullie ons aan!!!
    Jullie bezorgen "eigen" mensen een hoop ellende en ik denk dat er nog heel veel niet beseffen wat er allemaal boven hun hoofden gaat gebeuren!!!
    's Morgens rond 6 uur gewekt worden (ook erg fijn na een nachtdienst) tot 's avonds 23 uur. Maar hopen dat onze kinderen rustig kunnen blijven slapen? Dezelfde kindjes ademen straks ook al die extra dampen en fijnstoffen in...!!! Ach, dat is toch niet erg?
    Nee, we moeten wel zorgen dat we schone lucht terug krijgen, maar we laten wél extra vliegtuigen vliegen om mensen zo goedkoop mogelijk op vakantie in het buitenland te sturen. Dan wordt er gezegd dat de mensen dat willen.
    Nee!!! Het wordt aangeboden!!!
    Het weer wordt ook steeds extremer. Rara......hoe kan dat? Hadden we het dan niet over ontbossing, vervuiling, opwarming? Fijne gedachten als die monsters laag overvliegen of niet!!!!

    BeantwoordenVerwijderen